Email marketing to specyficzna forma marketingu, która jest prowadzona bezpośrednio w pocztowej skrzynce internetowej potencjalnego klienta. Działania prowadzone w ten sposób docierają bezpośrednio do ich adresata. Przyjrzyjmy się mu bliżej i odpowiedzmy sobie na najważniejsze pytanie – na czym tak właściwie polega email marketing?
Wiele zadań
Email marketing obejmuje wiele różnych działań. Przede wszystkim jest to tworzenie i rozbudowa bazy adresów. Zbieranie ich to bardzo pracochłonne zadanie, które właściwie powinno się prowadzić bez przerwy po to, by dodawać do bazy wciąż nowych potencjalnych klientów. Zbudowaną bazą należy też odpowiednio zarządzać – należy dzielić je w zależności od zainteresowania odbiorców konkretną ofertą, stopnia ich zaangażowania oraz wielu innych czynników ustalonych przez marketera. Kolejnym ważnym zadaniem jest przygotowywanie treści oraz projektowanie e-maili. Należy zadbać o ich stronę wizualną, odpowiednie rozmieszczenie przycisków i grafik. W końcu jest to też wysyłka przygotowanych wcześniej wiadomości i odpowiedź na ewentualną informację zwrotną od adresatów e-maili.
Dobrowolne udostępnienie danych kontaktowych
Ten rodzaj marketingu z pewnością wyróżnia fakt, że potencjalny klient musi dobrowolnie podać swoje dane do kontaktu. Wysyłanie wiadomości pod losowo wybrane adresy skończy się tym, że nadawca zostanie uznany za spamera, a jego kolejne e-maile ograniczone lub zablokowane. By uniknąć tej sytuacji, wiadomości powinno wysyłać się jedynie do tych osób, które wyraziły zainteresowanie ofertą. Najczęściej w tym celu należy przygotować lead magnet. Może być nim prosty darmowy produkt np. mini szkolenie, unikalny artykuł ekspercki, checklista albo po prostu kupon rabatowy. Użytkownik, który będzie chciał go pobrać, musi podać swój adres e-mail oraz imię. W tym momencie warto też zapytać go o to, czy chce zapisać się na newsletter. Jeśli wyrazi zgodę, to z powodzeniem można dodać go do listy adresatów wiadomości.
Personalizacja
W e-mail marketingu niezwykle ważne jest to, że jest on bardzo spersonalizowany. Do odbiorców należy zwracać się bezpośrednio – po imieniu, które podali przy rejestracji. W tym rodzaju marketingu bardzo ważne jest dostarczanie klientom odpowiednich informacji na odpowiednim etapie. To właśnie pozwala podejmować im decyzje zgodne z oczekiwaniami marketera oraz generować spodziewaną konwersję. Najczęściej jest nią sprzedaż, ale nie jest to jedyna możliwość. Niektóre kampanie mają na celu np. zwiększenie zasięgów.