Komunikacja za pomocą obrazu to podstawa także w social mediach. W tej chwili nie tylko YouTube, ale także Facebook i oczywiście TikTok bazują w dużej mierze bądź głównie na wideo. Profesjonalna produkcja filmów nie jest jednak tanią zabawą. Ile kosztuje wideo, którym Twoja marka może pochwalić się w mediach społecznościowych?
Wideo wideo nierówne
Cena za wideo jest zależna od wielu elementów. Jednym z nich jest oczywiście czas, innym – znacznie ważniejszym – jest stopień zaawansowania. Zanim zaczniesz się zastanawiać, ile wydasz na wideo promujące Twoją markę, zastanów się, czego tak naprawdę potrzebujesz. Czy ma to być profesjonalny spot reklamowy, do którego zatrudnisz całą ekipę – włącznie z copywriterem, który napisze scenariusz – czy może krótkie wideo na TikToka? Nie twierdzimy, że ten drugi typ filmów nie ma być robiony profesjonalnie. Jesteśmy dalecy od takich stwierdzeń. Jednak TikTok, ze względu na same założenia platformy, nie wymaga dopieszczania wideo w postprodukcji tak, jak spoty reklamowe. Produkcja spotów reklamowych jest z założenia dużo bardziej skomplikowana, a przez to oczywiście bardziej kosztowna. Przemyśl zatem dobrze, czego potrzebujesz.
Czas to pieniądz
Koszt materiału wideo uzależniony jest między innymi od tego, jak długi ma być film. Materiały, które trwają do 30 sekund, a nie są skomplikowane – na przykład polegają wyłącznie na nagraniu konkretnej osoby i zmontowaniu filmu – mogą kosztować do 1500 złotych. Profesjonalny spot reklamowy, który również będzie trwać 30 sekund, wymaga jednak znacznie więcej pracy. Tu zaangażować trzeba ekipę filmową, scenografa, aktorów, montażystów…wyliczać można jeszcze przez jakiś czas. Dlatego spot reklamowy może kosztować Cię 5 tysięcy netto bądź więcej – pamiętaj, że koszty zawsze uzgadniane są indywidualnie z firmami, które zajmują się tego typu produkcjami. Czy w takich sytuacjach warto patrzeć tylko na cenę? Z całą pewnością nie. Jeśli firma zaoferuje, że zrobi profesjonalne wideo za kilka grosze, sprawdź koniecznie, co tak naprawdę oferuje. Być może w swoich kosztach nie uwzględnia znalezienia lokalizacji, przygotowania scenariusza czy zagwarantowania castingu.
A może influencer?
Jeśli planujesz wideo bądź serię wideo, które mają promować Twoją markę, warto pomyśleć o zatrudnieniu osoby/osób, które trafią do Twojej grupy odbiorców. To oczywiście kolejny koszt, który jednak warto przemyśleć. Dlaczego? Influencer, w przeciwieństwie do nieznanych aktorów, posiada bazę wiernych fanów, którzy po wypuszczeniu serii filmów automatycznie będą kojarzyć Twoją markę z zaufanym twórcom. Uważaj jednak, gdyż tutaj możesz wpaść w pułapkę. Zadbaj o to, by odbiorcy widzieli wartość Twojej marki, a nie jedynie influencera, z którym współpracujesz. Istnieje bowiem ryzyko, że po zakończeniu współpracy ludzie odejdą, a zasięgi spadną.
Koszt wideo jest trudny do oszacowania – zależy przecież od tak wielu czynników. Dlatego zacznij od znalezienia odpowiedniej firmy, która zajmie się wszystkim za Ciebie!