Marketing efektywnościowy, czyli performance marketing to nowoczesny rodzaj marketingu. Działania podejmowane w jego ramach polegają na dążeniu do osiągnięcia pożądanego celu, jakim jest zmobilizowanie konkretnych odbiorców do podjęcia działania. Co ważne – nie zawsze tym działaniem jest zakup. Może to też być budowa wizerunku albo budowa świadomości. Czym charakteryzuje się ten tym marketingu? Czy opłaca się prowadzić działania z jego zakresu?
Atrakcyjne rozliczenie
Zazwyczaj reklamodawca musi zapłacić za emisję reklamy np. w radio, telewizji lub za jej wydruk w gazecie. Jej koszt jest niezależny od tego, ile osób rzeczywiście reklamę zobaczy i ile spośród nich zdecyduje się podjąć jakiekolwiek kroki po tym. Efekt takiej reklamy jest niemierzalny, a jedynie można go oszacować z dużą dozą niepewności. W końcu nie sposób zmierzyć, czy dany klient dowiedział się o sklepie z reklamy, od znajomego czy też trafił do niego całkowicie przez przypadek.
Zupełnie inaczej sprawa wygląda w marketingu efektywnościowym. W tym wypadku reklamodawca płaci za konkretną akcję podjętą przez użytkownika.
Modele rozliczeniowe
Stąd też znane jest kilka różniących się od siebie modeli rozliczeniowych:
– CPS (Cost Per Sale) – prowizja od sprzedaży. Reklamodawca płaci pewien procent od każdego produktu sprzedanego po kliknięciu użytkownika w reklamę internetową.
– CPC (Cost Per Click) – koszt za kliknięcie. Opłata naliczana jest wyłącznie wtedy, gdy ktoś kliknie link reklamowy. Samo jej wyświetlenie nie generuje kosztów.
– CPC (Cost Per Call) – reklamodawca płaci za każde połączenie, które jest efektem reklamy.
– CPO (Cost Per Order) – reklamodawca płaci za każde zamówienie złożone przez kogoś, kto klikną reklamę. W tym wypadku koszt reklamy nie ma związku z wysokością zamówienia.
– CPL (Cost Per Lead) – koszt za skuteczne zachęcenie, np. do zarejestrowania się w serwisie lub za zapis do newslettera. W tym wypadku chodzi o to, by osoba zainteresowana ofertą dobrowolnie pozostawiła swoje dane kontaktowe.
– CPA (Cost Per Action) – ten model rozliczenia polega na płatności za podjętą przez użytkownika akcję. To bardzo szerokie pojęcie i w gruncie rzeczy można podciągnąć pod nie wszystkie pozostałe typy rozliczeń. Akcją może być po prostu kliknięcie reklamy.
Oprócz wymienionych powyżej metod rozliczeń istnieją też liczne modele hybrydowe. Polegają one na mieszaniu ze sobą przynajmniej dwóch różnych modeli. Dzięki temu można skroić na miarę taki system, który będzie najkorzystniejszy dla reklamodawcy oraz serwisu reklamowego.