absolutions.com.pl

biznes, finanse, praca

Dlaczego klienci porzucają koszyki?
Biznes

Dlaczego klienci porzucają koszyki?

Rozwój branży e-commerce sprawił, że zakupy w internecie robi coraz więcej osób. Niestety nie zawsze dochodzą one do skutku. Klienci niekiedy rezygnują ze złożenia zamówienia, a dzieje się to na różnych etapach. Dlaczego klienci porzucają koszyki? Oto kilka najczęstszych powodów.

Czym są porzucone koszyki?

Pod pojęciem porzuconego koszyka kryje się sytuacja, gdy klient wszedł na stronę sklepu, dodał do koszyka produkty lub usługi, a następnie nie dokonał finalizacji transakcji i opuścił sklep. Dzieje się to niebywale często – amerykańscy eksperci szacują, że nawet 70% koszyków w e-sklepach zostaje porzuconych. Powodów występowania tego zjawiska jest całkiem sporo, a właściciel sklepu nie na wszystkie ma wpływ. Z niektórymi jednak można sobie skutecznie radzić, dlatego warto zdiagnozować, dlaczego klienci porzucają koszyki w Twoim e-sklepie.

Jakie są przyczyny porzucania koszyków w sklepach internetowych?

  • Brak gotowości dokonania zakupu – klienci wchodzą do sklepu, by poznać ofertę i konkretne produkty (np. skład, cenę, przeznaczenie). W tej sytuacji ciężko przekonać klientów do zakupu, jeśli nie są oni jeszcze gotowi do podjęcia tej decyzji i wydania swoich środków.
  • Dodatkowe koszty – w koszyku może okazać się, że koszty dostawy są wysokie albo nie udało się spełnić wymogów, by dostawa była darmowa. Wówczas często szukają korzystniejszej opcji w innym sklepie i porzucają swoje koszyki.
  • Konieczność rejestracji w sklepie – dodatkowe formalności sprawiają, że klienci rezygnują z zakupów (np. z obawy o udostępnianie danych, brak czasu).
  • Długi czas oczekiwania na dostawę – jeśli produkty nie są dostępne od ręki albo przewidywany czas dostawy jest długi, może zdarzyć się, że klienci porzucą koszyk i pójdą szukać produktów w innym sklepie.
  • Problemy z płatnościami – obecnie płatności online to must have w każdym sklepie online. Im większy wachlarz możliwości, tym lepiej. Czasem jednak pojawiają się problemy (np. przerwa techniczna w banku), które prowadzą do porzucenia koszyka.
  • Inne – powodami rezygnacji z finalizacji transakcji mogą także być niedziałające kody rabatowe, problemy techniczne i źle działająca strona sklepu, brak opcji „zapisz koszyk” i znikające z koszyka produkty (np. po upływie czasu rezerwacji).