Analityk internetowy to jeden z nowszych zawodów, które cieszą się sporym zainteresowaniem i uznaniem osób prowadzących biznesy online. Współpraca z analitykiem może w znacznym stopniu pomóc w docieraniu do większego grona internautów. Nie jest to jednak łatwe zadanie. Czym tak właściwie zajmuje się analityk internetowy?
Bada stronę www
Każda strona internetowa może być opisana przez wiele różnych parametrów. Sztuką jest wybranie spośród nich tych, które w przypadku konkretnej branży mają największe znaczenie i odpowiednie ich przeanalizowanie. W większości wypadków pod uwagę bierze się ruch na stronie, czyli ilu użytkowników w ogóle wchodzi w daną witrynę. Ważne jest jednak też to:
– ile czasu na niej spędzają,
– które części strony najbardziej ich interesują,
– skąd przychodzą – z wyszukiwarki, reklamy, linków sponsorowanych itd.
– co robią na stronie,
– ilu z nich decyduje się na podjęcie działania, czyli np. zakupu,
– ilu z nich wraca.
To wszystko pozwala ostatecznie stworzyć opis użytkowników danej strony i pomaga tworzyć treści dopasowane do ich potrzeb i zainteresowań. To z kolei ma przełożenie w osiąganych wynikach sprzedażowych. Podwaliną tego wszystkiego jest ciężka praca analityka, który musi zebrać wszystkie dostępne dane, wybrać spośród nich te najważniejsze w danej sytuacji i następnie je zinterpretować.
Wyciąganie wniosków
Analityk internetowy powinien mieć bardzo dużą wiedzę z zakresu zachowań użytkowników Sieci. Powinien on być gotowy do wyciągania wniosków na podstawie ich zachowań, a w szczególnych przypadkach powinien też być w stanie je przewidzieć. To w tym wypadku kluczowe. Nikt nie przeprowadza szczegółowej analizy danych tylko po to, by ją wykonać. Chodzi raczej o uzyskanie konkretnych i miarodajnych wyników, które można wykorzystać do modelowania przyszłych działań użytkowników oraz oszacowania kierunku rozwoju witryny.
Pomiary
Analityk, który już zna wysokości najważniejszych parametrów strony internetowej, powinien też wyznaczyć, które z nich uzna za ważne dla celów pomiarowych. One z kolei powinny być regularnie monitorowane i porównywane ze sobą, by w razie stwierdzenia niepokojących tendencji można było podjąć odpowiednie kroki. Dane te – w zależności od wielkości serwisu – powinny być mierzone nawet codziennie lub kilka razy w ciągu dnia. Pozwoli to szybko wykryć ewentualne nieprawidłowości w funkcjonowaniu strony oraz nagłą zmianę zachowania użytkowników np. wywołaną negatywną recenzją na jakimś konkurencyjnym portalu lub w telewizji.