absolutions.com.pl

biznes, finanse, praca

współpraca z blogerami
E-commerce

Jak wygląda współpraca z blogerami?

Współpraca z blogerami jest coraz bardziej popularna. To świetny sposób dla blogera, by mógł odnieść realną korzyść finansową z racji wykonywanej przez siebie pracy, a dla firmy jest to szansa na zareklamowanie się i dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Jak w rzeczywistości wygląda współpraca z blogerami? Co trzeba o niej wiedzieć?

Różne sposoby rozliczenia

Koniecznie trzeba wiedzieć, że nie zawsze blogerzy przyjmują za swoją pracę wynagrodzenie w formie pieniężnej. Często firmy proponują im barter, czyli swoje towary lub usługi w zamian za umieszczenie na blogu artykuły sponsorowanego. Nie każdy bloger jest jednak zainteresowany taką formą współpracy. Wielu z nich tego unika, tym bardziej jeśli oferta barteru nie należy do ciekawych. Roczny zapas pasty do zębów albo dwanaście worków karmy dla chomika to nie jest ciekawe wynagrodzenie, które będzie zachęcało do podjęcia współpracy.

Podpisanie umowy

Bardzo ważną sprawą jest podpisanie umowy przez blogera i firmę, która chce z nim współpracować. W umowie powinny być zawarte wszystkie szczegóły kooperacji. Powinny znaleźć się tam informacje na temat oczekiwanego wynagrodzenia, tego, na czym polega zadanie oraz do kiedy ma ono zostać wykonane. W przypadku przekazania produktów do testowania powinna znaleźć się też informacja na temat tego, czy bloger ma je zwrócić, czy też stają się one jego własnością już po wykonaniu testu. Tutaj warto pamiętać, że jeżeli firma wysyła do blogera paczki testowe, ale wcześniej nie podpisała z nim żadnej umowy, to tak właściwie nie jest on zobowiązany do niczego. Nie musi on prezentować żadnych testów produktów ani wspominać o nim na swoim blogu czy w mediach społecznościowych.

Ufaj i sprawdzaj

Ta zasada dotyczy zarówno firm współpracujących z blogerami, jak i samych blogerów. Firma przed podpisaniem umowy powinna sprawdzić opinię na temat danego influencera, historię jego współpracy z innymi markami (czy nie było wśród nich konkurencji), jego grupę docelową i w końcu – statystyki strony. To właśnie w nich zawarte są najważniejsze informacje na temat realnych zasięgów, jakie dany bloger może zaoferować. On z kolei powinien sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana w CEDiG. Może też upewnić się, z kim wcześniej współpracowała i jak w praktyce to przebiegało. Może się okazać, że firma nie wywiązywała się z warunków umów zawartych z innymi blogerami. W takim wypadku koniecznie trzeba zabezpieczyć się przed nieuczciwością kontrahenta, a w skrajnym wypadku po prostu zrezygnować ze współpracy.